هیپنوتیزم بزرگراه چیست ؟

هیپنوتیزم بزرگراه چیست ؟

خواب آلودگی در مسیر رانندگی

آیا تا به حال برایتان پیش آمده ، بدون این که به یاد داشته باشید چگونه مسیری را تا مقصد پیموده اید ؟ اگر جواب شما بله است پس شما هیپنوتیزم بزرگراه را تجربه کردید !

هیپنوتیزم بزرگراه یا هیجان خط سفید حالتی مانند خلسه است که در آن فرد به صورت عادی و ایمن رانندگی می کند ، اما مسافت که طی کرده است را به یاد نمی آورد و این اتفاق ممکن است در یک مسافت کوتاه و یا صدها کیلومتر افتاده باشد . هیپنوتیزم بزرگراه برای اولین بار در مقاله ای در سال ۱۹۲۱ با عنوان هیپنوتیزم جاده ای مطرح شد ، اما اصطلاح هیپنوتیزم بزرگراه در سال ۱۹۶۳ توسط جی دبلیو  ویلیامز در بیان شد . در دهه ۱۹۲۰ محققان بررسی کردند که رانندگان با چشمان باز به خواب می روند و به طور عادی به هدایت خودرو ادامه می دهند . در دهه ۱۹۵۰ ، بعضی از روانشناسان اظهار داشتند که تصادفات غیر قابل توجیه جاده ای ممکن است به دلیل هیپنوتیزم بزرگراه باشد.  با این حال ، مطالعات نشان می دهد بین رانندگی در هنگام خستگی و خواب آلودگی و رانندگی که هیپنوتیزم جاده ای شده اند تفاوتی وجود دارد.

هیپنوتیزم بزرگراه و خواب آلودگی در هنگام رانندگی

هیپنوتیزم بزرگراه به طور مثال یک پدیده خودکار است ، یعنی انجام کاری بدون اینکه فکری درباره آن صورت گیرد ، مانند فعالیتهای روزمره افراد مثل :  پیاده روی ، دوچرخه سواری و … که به طور خودکار انجام می دهند. افراد با داشتن تسلط بر یک مهارت ، می توانند آن را به طور خودکار انجام دهند ، در حالی می توانند روی کارهای دیگر نیز تمرکز داشته باشند . به عنوان مثال ، فردی که در رانندگی مهارت دارد می تواند هنگام رانندگی لیست مواد غذایی را که برای خرید آماده کرده است را نیز چک کند. از آنجا که تمرکز شخص به سمت کار دیگر می باشد ، ممکن است فراموشی جزئی یا کاملی در زمان رانندگی برای او رخ دهد .

به این داستان جالب توجه کنید ،  روزی یک هزارپا در حال قدم زدن بود که حیوان دیگری از او پرسید : چگونه با این همه پا حرکت می کنی ؟ وقتی هزارپا به راه رفتن خود فکر کرد ، پاهایش به هم گره خورد. این داستان “معضل هزارپا” یا “قانون همفری” است که توسط جورج همفری روانشناس مطرح شده است. او می گوید : در زمینه رانندگی نیز  فکر کردن بیش از حد در مورد اقدامات پیش رو ممکن است مهارت شخص را دچار مشکل کند. اکثر رانندگان ، خوابیدن پشت فرمان را بیشتر تجربه می کنند ، تا هیپنوتیزم شدن !

شخصی که هیپنوتیزم شدن بزرگراه را تجربه می کند به طور خودکار محیط اطراف را اسکن کرده و خطرات را به مغز هشدار می دهد ، اما یک راننده خسته و خواب آلود هوشیاری کمی نسبت به اطراف و رانندگان دیگر دارد . طبق گفته اداره ایمنی و ترافیک بزرگراه ها ، رانندگی با حالت خستگی و خواب آلودگی بیش از ۱۰۰۰۰۰ مورد تصادف در سال و حدود ۱۵۵۰ مورد مرگ را به خود اختصاص داده است.  رانندگی در زمان خواب آلودگی بسیار خطرناک است ، زیرا زمان واکنش را افزایش و هماهنگی و حافظه را مختل می کند . مطالعات زیادی نشان داده است که رانندگان خواب آلود خطرناک تر از رانندگانی هستند که  الکل در خون خود دارند .

تفاوت بین هیپنوتیزم بزرگراه و رانندگی با حالت خستگی در این است که راننده در زمان هیپنوتیزم می تواند در حالی که کاملاً بیدار است رانندگی کند ، اما رانندگی هنگام خستگی می تواند منجر به خوابیدن پشت فرمان شود.

چگونه در طول مسیر بیدار بمانیم ؟

برای خلاص شدن از هیپنوتیزم بزرگراه و یا خستگی مراحلی وجود دارد که می توانید برای بهبود تمرکز و بیداری خود انجام دهید.
رانندگی در روز : رانندگی در ساعات روز از خستگی جلوگیری می کند ، زیرا افراد به طور طبیعی در روز هوشیارتر هستند. دیدن مناظر در طول روز که یکنواختی کمتری دارد ، می تواند آگاهی از محیط اطراف را راحت تر کند.
قهوه بنوشید : نوشیدن قهوه یا یک نوشیدنی کافئین دار دیگر به شما کمک می کند تا بیدار باشید. کافئین گیرنده های آدنوزین را در مغز مسدود می کند تا با خواب آلودگی مقابله کند و همچنین متابولیسم بدن را افزایش می دهد و کبد را به سمت آزاد کردن گلوکز در جریان خون هدایت می کند ، که مغز شما را تغذیه می کند. کافئین همچنین به عنوان ادرار آور عمل می کند ، به این معنی که اگر در هنگام رانندگی قهوه بنوشید ، مجبورید وقت بیشتری را برای استراحت و استفاده از سرویس بهداشتی بگذارید . اگر ترجیح می دهید که کمتر برای استراحت و استفاده از سرویس بهداشتی بایستید از قرص های کافئین بدون نسخه استفاده کنید.
استفاده از خوراکی های انرژی زا  : خوردن میان وعده های سالم به شما انرژی زیادی می دهد .
حالت بدنی خوب داشته باشید : نشستن صحیح و حفظ حالت بدنی در هنگام رانندگی جریان خون را در بدن به حداکثر می رساند .

به موسیقی که از آن متنفر هستید گوش دهید : موسیقی ای که از آن لذت می برید ممکن است شما را به آرامش برساند ، در حالی که آهنگ های شما از آن متنفر هستید باعث تحریک شما می شود.
به صحبت کردن با افرادی که با شما در طول مسیر همسفر هستند بپردازید : درگیر شدن در مکالمه یا گوش دادن به رادیو به تمرکز بیشتری نسبت به گوش دادن به موسیقی نیاز دارد. برای اکثر مردم ، این یک روش دلپذیر برای گذراندن وقت است.
توقف کنید و کمی استراحت کنید: اگر خسته و خواب آلود هستید ، برای خود و دیگران خطرساز خواهید شد . پس بهترین کار این است که از جاده خارج شوید و کمی استراحت کنید.
برای جلوگیری از این مشکلات اقدامتی را از پیش انجام دهید ، به این معنی که اگر می دانید قرار است مسافت طولانی ، شب و یا در هوای نامناسب رانندگی کنید ، قبل از شروع سفر استراحت کافی داشته باشید ، که این خود می تواند از بسیاری از مشکلات جلوگیری کند. قبل از سفرهایی که در اواخر روز شروع می شوند ، چرت بزنید. از مصرف داروهایی که باعث خواب آلودگی می شوند مانند : داروهای آنتی هیستامین یا آرامبخش خودداری کنید.

امیدواریم در هنگام رانندگی با رعایت نکاتی که درباره هیپنوتیزم و خواب آلودگی در این مقاله مطرح شد به حفظ ایمنی خود و اطرافیانت بیشتر بیاندیشید.