چه عواملی باعث ایجاد ترک در لاستیک خودرو می گردد ترک لاستیک

چه عواملی باعث ایجاد ترک در لاستیک خودرو می گردد ترک لاستیک

لاستیک یکی از تجهیزات بسیار مهندسی شده­ و مسلماً یکی از مهمترین بخش­های خودرو محسوب می شود که بدون وجود آنها خودرو قادر به حرکت نخواهد بود. با این حال می­توان گفت لاستیک­ها عمر طولانی و همیشگی ندارند و در صورت عدم نگهداری مناسب خیلی زود فرسوده خواهند شد. یکی از عواملی که باعث فرسوده شدن و ترک خوردن لاستیک می شود ، شرایط محیطی و جغرافیایی می باشد ، بدین معنی که عواملی مانند تابش مستقیم نورخورشید  ، اشعه ماورا بنفش ، گرما ، اکسیژن و غیره …. به مرور باعث تخریب و شکسته شدن زنجیره پلیمری لاستیک می شود.

نقش اشعه ماورا بنفش و گرما در ترک لاستیک 

پلیمرهای موجود در لاستیک می­توانند در گرما منبسط و در سرما منقبض شوند. این حرکت مداوم می­تواند زنجیره پیوندهای پلیمری لاستیک را به مرور زمان ضعیف و تخریب کند، و زمانی که ترک ها شروع به ظاهر شدن می­کنند دیگر عوامل محیطی مانند اشعه ماورا بنفش ، تابش نور خورشید و گرمای شدید باعث گسترش ترک در لاستیک می شود.

سن و تاریخ لاستیک

به طور ذاتی کائوچو و یا رابر با گذشت زمان دچار تنزل می شوند و با بالا رفتن سن لاستیک­ ، به طور طبیعی پلیمرها ضعیف شده و شروع به تخریب شدن می­کنند. در چنین شرایطی لاستیک­ها سفت و شکننده می­شوند و این از دست دادن خاصیت کشسانی می­تواند منجر به ترک خوردن لاستیک شود. حتی اگر از خودرویی به مدت طولانی استفاده نشود ، باز هم در اثر گذر زمان لاستیک ­ها به دلیل ماهیت ساختار شیمیایی خود ضعیف می شود و به مرور مواد لاستیکی و شیمیایی به کار رفته در آن دچار تخریب می شود و معمولا به صورت ترک های ریز روی لاستیک نمایان می گردند. حالا ممکن است این سوال برای شما پیش آید که چگونه بفهمیم لاستیک چند ساله است ؟ با مطالعه این مقاله خواهید دانست که از کجا تاریخ لاستیک خود را متوجه شوید.

تاثیر آب بر روی لاستیک

لاستیک خودرو هنگام حرکت تولید گرما می نماید و هنگامی که تایر به صورت ناگهانی وارد آب می شود یک شوک ناگهانی انقباضی به لاستیک وارد می شود که تکرار متناوب این امر یعنی گرم و سرد شدن ناگهانی باعث بروز دوپوستی و همچنین ایجاد ترک در آن نیز می شود.

باد لاستیک

کم بادی و یا پربادی لاستیک نیز یکی از عوامل ترک خوردن آن می ­باشد. لاستیک­ های کم باد، هنگام رانندگی گرمای بیشتری تولید می­ کنند ، به این دلیل که سطح بیشتری از تایر کم باد در تماس با جاده  قرار می گیرد و اصطکاک بیشتری را ایجاد می­ کند. لاستیک های دارای باد زیاد نیز می ­توانند فشار اضافی را به دیواره لاستیک وارد کرده و باعث فرسایش سریعتر و آسیب ساختار تایر شوند. پس PSI لاستیک که شاخص میزان باد لاستیک است باید مرتباً چک شود. این میزان در خودروهای سواری بین ۳۲ تا ۳۵ PSI می باشد ، که برای اطمینان بیشتر می توانید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه نمایید.

اثرات واکس و مواد شیمیایی بر روی لاستیک

مواد شیمیایی زیادی برای محافظت از لاستیک در برابر اشعه ماورا بنفش و آسیب­های محیطی و همچنین دفع گرد و غبار ، خاک و … ساخته شده­اند که برخی از آنان غیر استاندارد هستند. استفاده از این واکس ها و مواد شیمیایی غیراستاندارد می­تواند روند ترک خوردگی را تسریع نماید. پس بهتر است برای محافظت از تایر در برابر اشعه ماورا بنفش، از برندهای معتبر و شناخته شده استفاده کرد. همچنین برای دوام بیشتر تایر بهتر است برای تمیز کردن لاستیک از آب یا محلول آب و صابون استفاده شود.

آیا لاستیک های ترک خورده از کار افتاده اند؟

عمق آج لاستیک باید حداقل ۱.۶ میلی متر باشد (حداقل قانونی) و نباید در اطراف لاستیک پارگی، برآمدگی یا ترک وجود داشته باشد. لاستیک های ترک خورده را نمی توان تعمیر کرد، زیرا ماهیت ساختار آنها برای همیشه ضعیف شده است و هیچ موادی قادر به بازگرداندن لاستیک به شکل اولیه نیست. با این حال، اقدامات پیشگیرانه­ای مانند: تنظیم باد مناسب تایر، پارک کردن خودرو در پارکینگ یا زیر سایه، استفاده نکردن از مواد شیمیایی و غیراستاندارد برای تمیز کردن تایر، داشتن عادات رانندگی خوب و غیره …  وجود دارد که می تواند از آسیب و گسترش ترک خوردن تایر جلوگیری کند.

آیا لاستیک های ترک خورده خطرناک هستند؟

حتما می بایستی از رانندگی با لاستیک ترک خورده اجتناب کرد. در چنین شرایطی لاستیک استحکام خود را از دست داده است و رانندگی با آنها می تواند باعث انفجار تایر گردیده و خطراتی را به همراه داشته باشد. پس اگر در اطراف لاستیک های خود شکافی مشاهده کردید، به سرعت نسبت به تعویض لاستیک معیوب و خرید لاستیک جدید اقدام نمایید.